تاریخ انتشار : Publish : نسخه قابل چاپ Print


 تاریخچه ساخت  و معرفی دانشکده

 

دانشکده علوم­پایه همزمان با بنا نهاده شدن دانشگاه بوعلی­ سینا در سال 1354 در مکان بنای کنونی با مساحت تقریبی 22 هزار متر مربع در حالی گشایش یافت که در این ساختمان، سازمان مرکزی و بسیاری از دانشکده­ ها نیز جانمایی شدند.

فضاهای آموزشی و فرهنگی، مانند تالار گردهمایی ­ها (تالار شهید چمران)، کتابخانه مرکزی، کتابخانه تخصصی دانشکده علوم­ پایه، تالارهای کتابخوانی دختران و پسران، بوفه دانشکده، سینما، دو تالار آمفی تئاتر، تالارهای رایانه دوره کارشناسی، کارشناسی­ارشد و دکتری (هرکدام جداگانه و مشترک با دانشکده شیمی)، گنجینه کتاب­های خطی، دو تالار خوراک­خوری ویژه دختران و پسران، اتاق­های انجمن­های علمی و تشکل­های دانشجوئی و جهاد دانشگاهی همگی در این ساختمان  سالخورده­ی­ زیبا و یگانه جانمایی شده­اند.

سازه دانشکده علوم­پایه با چندین هشتی، حیاط، باغچه، حوض، آبنما و رواق­ها یادآور معماری ایرانی است و همزمان نشان­های معماری نوین را نیز با خویش به همراه دارد. رخنمون شیرازه سازه که نه تنها لطمه­ای به سیمای آن نمی­زند، بلکه زیبائی خاصی به آن داده است، به گونه­ای که به عنوان سازه­ای یگانه در کشور رخ می­نماید و هرساله دانشجویان رشته معماری سراسر کشور را به سوی خویش فرا می­خواند!

 

رشته ­ها و گرایش­های دایر در دانشکده

 

در آغاز، دانشکده علوم­پایه شامل رشته­های شیمی، فیزیک و ریاضی بوده است، رشته­های زیست ­شناسی و زمین­ شناسی در دهه 70 و سرانجام رشته آمار در سال 1387 راه اندازی شد. هرچند همانگونه که پیشتر آمد، رشته شیمی در سال 1384 از دانشکده علوم ­پایه جدا شد.

 

1 - رشته ریاضی

 

گروه آموزشی ریاضی در دروه کارشناسی با عنوان ریاضیات و کاربردها دانشجو می­پذیرد. دوره کارشناسی­ ارشد شامل رشته ­های ریاضیات کاربردی (گرایش آنالیز عددی) و ریاضی محض (گرایش­های آنالیز، جبر و هندسه) می­باشد. در دوره دکتری هم در دو رشته ریاضی کاربردی (گرایش آنالیز عددی) و ریاضی محض (گرایش جبر) دانشجو پذیرش می­شود (شکل 2).

 

 

  شکل2) رشته گرایش­های گروه آموزشی ریاضی 

 

2 -رشته زمین­ شناسی

دوره کارشناسی در رشته زمین ­شناسی (بدون گرایش) و دوره کارشناسی­ ارشد در شش گرایش زمین­ شناسی مهندسی، رسوب­ شناسی و سنگ­ شناسی رسوبی، پترولوژی، زمین­ شناسی اقتصادی، تکتونیک و زمین ­شناسی زیست محیطی دانشجو می­پذیرد. دوره دکتری نیز در چهار گرایش زمین­ شناسی مهندسی، رسوب­شناسی و سنگ­ شناسی رسوبی، پترولوژی و زمین ­شناسی اقتصادی فعال است (شکل 3).

   شکل3) رشته گرایش­های گروه آموزشی زمین ­شناسی

 

3 - رشته زیست ­شناسی

دوره کارشناسی این رشته در دو گرایش گیاهی و زیست­ شناسی مولکولی-سلولی (از سال 1398) دانشجو می­پذیرد. دوره کارشناسی­ ارشد نیز در گرایش­های  گیاهی (به تفکیک گرایش فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک گیاهی و سلولی و تکوین گیاهی) و زیست ­شناسی جانوری دایر است. دوره دکتری تنها در گرایش زیست ­شناسی گیاهی (گرایش سیستماتیک گیاهی، سلولی و تکوین گیاهی و فیزیولوژی گیاهی) دانشجو  می­پذیرد (شکل 4).

 

           شکل4) رشته گرایش­های گروه آموزشی زیست ­شناسی

 

4 - رشته فیزیک

در دوره کارشناسی فیزیک (بدون گرایش) دانشجویان در حال تحصیل هستند. دوره کارشناسی ارشد نیز در گرایش­های گرانش و کیهان­ شناسی، هسته­ ای، ماده چگال (فیزیک حالت جامد)، و اپتیک و لیزر (اتمی-مولکولی) دایر است. دوره دکتری فیزیک در گرایش­های هسته­ ای، ماده چگال (حالت جامد)، اپتیک و لیزر (اتمی مولکولی) و گرانش و کیهان ­شناسی دانشجو پذیرش می­شود (شکل 5).

 

  شکل5) رشته گرایش­های گروه آموزشی فیزیک

 

5 - رشته آمار

فعالیت این رشته در دانشکده علوم ­پایه دانشگاه بوعلی ­سینا از سال 1387 با پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی آغاز شده و هم چنان پذیرش دانشجو تنها در این دوره ادامه دارد. با تلاش مدیر گروه و همکاران فعال این گروه آموزشی پرونده راه اندازی رشته بیم سنجی برای نخستین بار در سطح کشور و متناسب با نیازهای جامعه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال پی­گیری است (شکل 6).

        شکل6) رشته گرایش­های گروه آموزشی آمار

 

 

  اعضاء هیئت علمی 

 

هم اکنون 64 عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشکده علوم­ پایه مشغول به خدمت هستند (جدول 2). هرچند شماری از استادهای بازنشسته و همچنین دانش­ آموختگان دوره کارشناسی ­ارشد و دکتری به همراه دانشجویان دوره دکتری در امر آموزش دانشجویان دانشکده و ارائه خدمات آموزشی به دیگر دانشکده ­ها همکاری می­ نمایند. دانشکده علوم ­پایه برای جذب دانش­ آموختگان جوان نیز در دو سال گذشته تلاش زیادی نموده و توانسته چند نیروی جوان را به جمع همکاران خود بیافزاید.

شایان یادآوری است اعضاء هیئت علمی دانشکده شامل یک مربی، 31 استادیار، 24 دانشیار و 8  استاد تمام است (جدول 2 و شکل­های 7 و 8).

 

 

ردیف

نام

نام خانوادگی

مرتبه علمی

ردیف

نام

نام خانوادگی

مرتبه علمی

ردیف

نام

نام خانوادگی

مرتبه علمی

ردیف

نام

نام خانوادگی

مرتبه علمی

1

حمید

اسمعیلی

دانشیار

17

لیلی

ایزدی کیان

استادیار

33

شهره

حسامی

استادیار

49

صفدر

حبیبی

استادیار

2

اشرف

دانشخواه

دانشیار

18

مهرداد

براتی

استادیار

34

مسعود

رنجبرمبارکه

استاد

50

عبدالحسین

خدام محمدی

دانشیار

3

حجت اله

سامع

دانشیار

19

اشرف

ترکیان

دانشیار

35

اتابک

روحی امینجان

استادیار

51

داود

رئوفی

دانشیار

4

کریم

سامعی

دانشیار

20

مجتبی

حیدری

دانشیار

36

رویا

کرمیان

استاد

52

سعیده

زریونی

استادیار

5

محمداسماعیل

سامعی

استادیار

21

بهروز

رفیعی

دانشیار

37

حیدرعلی

مالمیر

استادیار

53

بابک

ژاله

استاد

6

علی

سوری

دانشیار

22

علی اصغر

سپاهی گرو

استاد

38

فریبا

محسن زاده

دانشیار

54

فریدون

سموات

استادیار

7

غلامرضا

صفاکیش همدانی

استادیار

23

حسین

شهبازی

استادیار

39

ناصر

میرازی

استاد

55

مرتضی

صالحی

استادیار

8

حسین

عابدی اندانی

استادیار

24

امیرحسین

صدر

استادیار

40

سیامک

یاری

استادیار

56

وحید

کمالی

استادیار

9

پوریا

عصاری

دانشیار

25

ابراهیم

طالع فاضل

استادیار

41

محمد

امیری

استادیار

57

محمد

ملک جانی

دانشیار

10

سیدحسن

علوی

دانشیار

26

یداله

عظام پناه

استادیار

42

قاسم

انصاری پور

دانشیار

58

احمد

مهرابی

دانشیار

11

اسمعیل

فیضی

استادیار

27

رضا

علی پور

استادیار

43

نعیمه

اولنج

استادیار

59

نوراله

نظری پویا

استادیار

12

رضا

قاسمی

استادیار

28

محمدحسین

قبادی

استاد

44

منوچهر

بابایی

دانشیار

60

ابراهیم

امینی سرشت

استادیار

13

مهدی

قیاسوند

دانشیار

29

حسن

محسنی

دانشیار

45

حسین

پارسیان

مربی

61

اصغر

سیف

استادیار

14

محمد

موسایی

دانشیار

30

سیدداود

محمدی کهنگی

دانشیار

46

محمدحسین

توکلی

دانشیار

62

مجید

صادقی فر

استادیار

15

مهدی

میرزاپور

استادیار

31

محمد

معانی جو

دانشیار

47

فرهاد

جعفرپورهمدانی

استاد

63

رحیم

محمودوند

استادیار

16

مجید

یوسفی خوشبخت

استادیار

32

عبدالکریم

چهرگانی راد

استاد

48

مهدی

حاجی ولیئی

دانشیار

64

ابراهیم

نصیرالاسلامی

استادیار

 

 

شکل7) اعضا هیئت علمی دانشکده علوم­پایه به تفکیک مرتبه علمی و جنسیت

 

شکل8) اعضا هیئت علمی دانشکده علوم­ پایه به تفکیک مرتبه علمی

 

توزیع اعضاء هیئت علمی دانشکده به تفکیک گروه آموزشی و رتبه علمی به شرح زیر است. در گروه آمار پنج استادیار؛ گروه ریاضی 9 دانشیار و 7 استادیار؛ گروه زمین ­شناسی 2 استاد تمام، 6 دانشیار و 7 استادیار؛ گروه زیست­ شناسی 4 استاد تمام، یک دانشیار و 4 استادیار؛ در گروه فیزیک 2 استاد تمام، 8 دانشیار، 8 استادیار و یک مربی حضور دارند (جدول 3 و شکل­های 9 و 10).

 

جدول 3- آمار اعضاء هیئت علمی گروه­های آموزشی دانشکده علوم­ پایه به تفکیک رتبه علمی

 

گروه آموزشی

مربی

استادیار

دانشیار

استاد

جمع

آمار

-

5

-

-

5

ریاضی

-

7

9

-

16

زمین­شناسی

-

7

6

2

15

زیست­شناسی

-

4

1

4

9

فیزیک

1

8

8

2

19

کل دانشکده

1

31

24

8

64

 
 
 

شکل(9) تعداد اعضا هیئت علمی دانشکده علوم ­پایه به تفکیک رشته و مرتبه علمی

 

 

شکل(10) نسبت اعضا هیئت علمی دانشکده علوم­پایه در گروه­های آموزشی

 

 

 

 

سرآمدان علمی

 

از میان اعضاء هیئت علمی دانشکده برخی با تلاش­ بیشتر موفق شده­اند تا با کسب جایگاه­های علمی ممتاز، سهم بسزائی در افزایش جایگاه و اعتبار علمی دانشگاه بوعلی­ سینا داشته باشند. آقای دکتر محمد ملک­ جانی و آقای دکتر احمد مهرابی رحمان­پور از گروه فیریک، با کسب عنوان سرآمد علمی رشته خویش عضو باشگاه سرآمدان علمی کشور هستند. آقای دکتر رحیم محمودوند از گروه آمار در پروژه مشترک یونسکو با کشور برزیل همکاری علمی نموده و همچنین یک کتاب به زبان انگلیسی با موسسه Springer به چاپ رسانده­ است. کتاب آقای دکتر محمد معانی­ جو از سوی سازمان زمین ­شناسی و اکتشافات معدنی کشور برنده جایزه به عنوان کتاب برگزیده در بخش ترجمه گردید. آقای دکتر بابک ژاله از گروه فیزیک سهم بسزائی در جذب حمایت­های مالی برای کارهای پژوهشی در دانشکده علوم­ پایه دارند. دریافت حمایت مالی از دانشگاه­های معتبر جهان برای گذراندن دوره­های فرصت­ علمی کوتاه مدت یک ماهه و بیشتر نیز از جمله موفقیت­های همکاران دانشکده علوم­ پایه بوده است. آقای دکتر کریم سامعی از گروه ریاضی از کشور کانادا، آقای دکتر علی سوری از کشور آلمان، آقای دکتر رضا قاسمی از کشور ترکیه، آقای دکتر مجید یوسفی خوشبخت از کشور ایتالیا، آقای دکتر حسن علوی و خانم دکتر اشرف دانشخواه از کشور استرالیا، آقای دکتر احمد مهرابی رحمان پور از کشور ایتالیا، آقای دکتر وحید کمالی از کشور کانادا، آقای دکتر فرهاد جعفرپور همدانی از کشور فرانسه، آقای دکتر محمد معانی جو از کشور آلمان، آقای دکتر رحیم محمودوند از کشور دانمارک و آقای دکتر اصغر سیف از کشور اتریش در دو سال گذشته موفق به دریافت این حمایت ­های مالی شده­ اند. هرچند برخی از آن­ها به علت مشکل دریافت روادید و ...  نتوانستند از فرصت­های بدست آمده بهره ببرند. آقای دکتر حسن علوی موفق به دریافت جایزه استاد درفشه از انجمن ریاضی ایران گردید. سرکار خانم دکتر اشرف دانشخواه نیز به عنوان نماینده انجمن ریاضی ایران به عضویت کمیته بانوان انجمن ریاضیات جهان درآمد و به عنوان سخنران مدعو به کشورهای برزیل و کره­جنوبی دعوت گردید. همچنین به پیشنهاد و پشتکار ایشان و تصویب انجمن ریاضی ایران، زادروز زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی به عنوان روز نکوداشت بانوان ریاضیدان جهان به تصویب انجمن ریاضیات جهان رسید و هر ساله در این روز به یاد این مهربانوی سرفراز ایرانی در سراسر جهان آیین­هایی برپا می­شود. چاپ کتاب از سوی همکاران گوشه­ ی دیگری از تلاش آنان بوده است. سرکار خانم دکتر اشرف ترکیان، آقای دکتر محمدحسین قبادی، آقای دکتر محمد معانی جو، آقای دکتر حسن محسنی، آقای دکتر علی اصغر سپاهی گرو، آقای دکتر رضا علی پور، آقای دکتر امیرحسین صدر، سرکار خانم دکتر لیلی ایزدی کیان و آقای دکتر رحیم محمودوند در دوسال گذشته موفق به چاپ کتاب (تالیف و یا ترجمه) شده­اند. آقای دکتر حسن محسنی در همکاری با موسسه ملی استاندارد ایران، موفق شد به عنوان مسئول کمیته علمی، در تدوین سه استاندارد ملی نقش داشته باشد. چاپ مقاله در نشریات معتبر بین المللی همواره بخش جداناپذیر تلاش همکاران دانشکده بوده است. گرچه در این گزارش نمی­توان شرح آن را آورد و پیشنهاد می­گردد گزارش عملکرد همکاران در این زمینه از حوزه معاونت پژوهشی دریافت شود.

 

 

 معرفی کارکنان

 

27 نفر در بخش اداری دانشکده  نیروی سازمانی مشول خدمتند. از میان آنان یک تن رئیس اداره خدمات آموزشی، یک تن رئیس اداره امور عمومی، 5 کارشناس آموزشی گروه­های آموزشی، 5 کارشناس اداره خدمات آموزشی، یک تن کارشناس تحصیلات تکمیلی، یک تن مسئول دفتر ریاست دانشکده و دبیرخانه دانشکده ، 9 تن تکنسین و انباردار گروه­های آموزشی بوده و 4 تن نیز به عنوان کارمند اداره امور عمومی در بخش خدماتی مشغول به کارند (شکل 11). از میان کارشناسان دانشکده 6 تن دارای تحصیلات کارشناسی ارشد، 16 تن کارشناسی و 5 تن نیز از تحصیلات کمتر از کارشناسی (دو تن زیر دیپلم) برخوردارند. یادآوری می­نماید که دو تن از کارشناسان دانشکده در حال حاضر در دوره دکتری تخصصی تحصیل می نمایند (شکل 12).

 

 

 

آزمایشگاه­ها و کارگاه­های دانشکده

با توجه به ماهیت رشته­ های ریاضی و آمار، این دو گروه آموزشی تنها یک کارگاه (آزمایشگاه) مشترک دارند که در آنجا شماری رایانه (هرچند فرسوده) به آموزش و کارهای پژوهشی دانشجویان کمک می­نماید.

گروه آموزشی زیست­ شناسی دارای 8 آزمایشگاه به شرح جدول زیر است:

جدول 4- کارگاه ها و آزمایشگاه های گروه زیست­ شناسی

 ردیف

  نام آزمایشگاه

  نوع آزمایشگاه

1

آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهی

پژوهشی

2

آزمایشگاه میکروبیولوژی

آموزشی

3

آزمایشگاه کشت و بافت

آموزشی- پژوهشی

4

آزمایشگاه سلولی و مولکولی

آموزشی

5

آزمایشگاه جانورشناسی

آموزشی

6

آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری

آموزشی

7

آزمایشگاه زیست­ شناسی و تشریح گیاهی

آموزشی

8

آزمایشگاه هرباریوم

پژوهشی

 
 

این آزمایشگاه ­ها با کاربرد آموزشی و پژوهشی توسط همکاران و دانشجویان این رشته مورد بهره برداری قرار می­گیرد. شمار زیادی نمونه گیاهی در گروه زیست­ شناسی گردآوری و در فضایی کوچک به نام هرباریوم زیست ­شناسی انبار شده­ اند و نیاز است تا با آماده ­سازی فضایی مناسب در یک مکان شایسته به سامان شده و مورد بهره­برداری دانشجویان و علاقمندان قرار گیرد.

گروه زمین­شناسی داری 12 کارگاه و آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی به شرح زیر است:

 

جدول 5- کارگاه ها و آزمایشگاه های گروه زمین­ شناسی

ردیف

نام آزمایشگاه

نوع آزمایشگاه

1

کارگاه تهیه برش نازک و برش صیقلی

آموزشی-پژوهشی

2

آزمایشگاه پراش پرتو ایکس (XRD) مشترک با گروه فیزیک

پژوهشی

3

آزمایشگاه کاتدولومینسانس

پژوهشی

4

آزمایشگاه زمین شناسی اقتصادی و کانه نگاری

آموزشی-پژوهشی

5

آزمایشگاه رسوب شناسی

آموزشی-پژوهشی

6

آزمایشگاه کانی شناسی و سنگ شناسی

آموزشی-پژوهشی

7

آزمایشگاه زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک

پژوهشی

8

کارگاه نقشه برداری

آموزشی

9

آزمایشگاه سنگ شناسی پیشرفته

پژوهشی

10

آزمایشگاه جذب اتمی

پژوهشی

11

آزمایشگاه تکتونیک تجربی

پژوهشی

12

آزمایشگاه فسیل شناسی

آموزشی-پژوهشی

 

 

 

البته برخی از این آزمایشگاه­ ها مانند کاتدودولومینسانس فعال نبوده و نیازمند رفع مشکل فنی هستند. این گروه آموزشی دو مجله معتبر علمی و علمی-پژوهشی به نام یافته­های نوین زمین­ شناسی و رسوب­ شناسی کاربردی منتشر می­ نماید. مجله رسوب ­شناسی کاربردی در سال­های گذشته موفق به کسب رتبه ­های نخست و دوم در بین 19 مجله فارسی زبان رشته زمین شناسی کشور گردید. گنجینه زمین ­شناسی با در اختیار داشتن نمونه ­های یگانه برخی سنگواره­های مهره داران (بزرگ ترین نمونه ­های سنگواره ماهی در سطح خاورمیانه با سن ائوسن Eocence یعنی حدود 40 میلیون سال) همواره در نشر دانش زمین، رایگان در خدمت همه بازدیدکنندگان است.

 

 گروه فیزیک دارای 11 کارگاه و آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی به شرح جدول 4است. شایان یادآوری است که گروه فیزیک در برخی از آزمایشگاه­های آموزشی به بسیاری از گروه­های آموزشی دانشکده و دانشکده­های دیگر برای درس آزمایشگاه فیزیک ­پایه خدمت آموزشی ارائه می­ نماید.

 

 

جدول 6- کارگاه ها و آزمایشگاه های گروه فیزیک

ردیف

     نام آزمایشگاه

نوع آزمایشگاه

1

آزمایشگاه XRD (مشترک با گروه زمین­شناسی)

پژوهشی

2

آزمایشگاه فیزیک پایه 1

آموزشی

3

آزمایشگاه فیزیک پایه 2

آموزشی

4

آزمایشگاه فیزیک پایه 3

آموزشی

5

آزمایشگاه فیزیک عمومی کشاورزی

آموزشی

6

آزمایشگاه ماده چگال و نانوکامپوزیت

پژوهشی

7

آزمایشگاه فیزیک جدید

آموزشی

8

آزمایشگاه تکنیک خلا

آموزشی-پژوهشی

9

آزمایشگاه اپتیک

آموزشی

10

آزمایشگاه فیزیک حالت جامد

آموزشی

11

آزمایشگاه فیزیک هسته ای

آموزشی

 

 

 

 دانشجویان

 

هم اکنون (تا پایان مرداد 1399) 1292 دانشجو در دانشکده علوم ­پایه در حال پژوهش و فراگیری دانش هستند (جدول 7). همه گروه­های آموزشی دانشکده به جز گروه آمار،  افزون بر دوره کارشناسی، در دوره­های کارشناسی­ ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می­ نمایند. یادآوری می نماید به علت دانش آموخته شدن برخی دانشجویان در طول سال و همچنین پذیرش و ثبت نام از دانشجویان تازه وارد (بویژه در آغاز مهرماه)، آمار دانشجویان همواره جابجا می­شود. همان­گونه که از جدول 7 پیداست، بیشترین شمار دانشجو در گروه فیزیک و کمترین در گروه آمار به چشم می ­خورد. توزیع دانشجویان دانشکده به تفکیک گروه­های آموزشی و دوره­های تحصیلی در شکل­های 13، 14 و 15 دیده می­شود. گرچه به روشنی پیدا نیست از آغاز به کار؛ این دانشکده تاکنون چند دانش آموخته به جامعه هدیه داده است، اما بر پایه داده­های در دست، بیش از 7280 تن تا پایان مرداد 1399 از دانشکده علوم ­پایه دانش آموخته گردیدند. از این بین سهم گروه فیزیک 2485 تن، گروه زمین شناسی1870 تن، گروه زیست شناسی 1410 تن، گروه ریاضی 1300 و گروه آمار 218 تن است. در بخش بین الملل نیز هم اکنون 19 دانشجوی خارجی در دوره کارشناسی ارشد در رشته­ های فیزیک (8 تن)، زیست شناسی (تن7) و ریاضی (4 تن) از کشورهای عراق و افغانستان در این دانشکده حضور دارند. امروزه بسیاری از این دانش­ آموختگان در دانشگاه­های سراسر کشور به عنوان عضو هیئت علمی و همچنین بخش­های مهم صنعتی، تولیدی و خدماتی مشغول به کارند و برخی نیز در کشورهای دیگر به عنوان پژوهشگر و استاد در حال پژوهش می­باشند.

 

 

جدول 7- توزیع دانشجویان دانشکده علوم­پایه به تفکیک گروه­های آموزشی و دوره­های تحصیلی تا پایان مرداد 1399

 

 

 

گروه آموزشی

دوره تحصیلی

جمع

کارشناسی

ارشد

دکتری

فیزیک

246

68

26

340

زیست­شناسی

244

34

14

292

زمین­شناسی

149

87

39

275

ریاضی

139

71

26

236

آمار

149

***

***

149

جمع

927

260

105

1292

 

 

 

 

 

شکل13) توریع تعداد دانشجویان دانشکده علوم­پایه به تفکیک رشته و دوره تحصیلی

 

شکل14)  نسبت دانشجویان دانشکده علوم­ پایه در هر دوره تحصیلی

 

شکل15) نسبت دانشجویان دانشکده علوم­ پایه به تفکیک گروه آموزشی

 

فضاهای رفاهی و تفریحی

 

فضاهای رفاهی دانشکده علوم پایه شامل تالار خوراک­ خوری و بوفه دختران و پسران، چندین حیاط زیبا با معماری ناب ایرانی (حوض، آب نما و رواق) در دانشکده وجود دارند که دانشجویان برای رفع نیازهای تفریحی همواره از آنها بهره می­برند. در کنار این فضاها، سینما، تالار همایش، آمفی تئاتر، تالار کتابخوانی ویژه دختران و پسران، تالار رایانه­، نمازخانه آقایان و خانم­ها و کتابخانه از دیگر فضاهایی به شمار می­روند که برای خدمت به دانشجویان آماده شده اند.

 

 رویدادهای مهم

 

با وجود همه تنگناها و کاستی­ ها رویدادهای علمی فراوانی در سال­های گذشته در این دانشکده برپا گردیده که البته بسیاری از آن­ها به پشتکار و تلاش دانشجویان علاقه­مند دانشکده و انجمن­های علمی روی داده­اند. همایش سالانه روز فیزیک با شرکت دانش­ آموزان و دبیران فیزیک شهرستان همدان، همایش سالانه روز آمار با دعوت از پیشکسوتان آمار ایران (مانند استاد پارسیان، رئیس پیشین انجمن آمار ایران)، همایش انجمن گوهرشناسی ایران (با حمایت انجمن بلورشناسی و کانی شناسی ایران)، همایش انجمن زمین­شناسی اقتصادی ایران، همایش نکوداشت پیشکسوتان زیست­ شناسی تکوینی ایران ، برگزاری سخنرانی های علمی با دعوت از صاحب نظران علمی کشور مانند همایش بررسی علل تشکیل فروچاله های استان همدان ، بررسی ساز و کار زمین لرزه استان کرمانشاه، همایش درباره نظریه ریسمان رشته فیزیک با سخنرانی برخط و پرسش و پاسخ با شرکت دکتر کامران وفا (نظریه پرداز تئوری ریسمان) از دانشگاه هاروارد آمریکا، همایش دانشجویی کیهان­شناسی، همایش دانشجویی زمین­شناسی با سخنرانی دکتر سلیمان بوزگورت از ترکیه و ... گوشه­ ای از تلاش همکاران گروه­های آموزشی و دانشجویان دانشکده برای پویایی و سرزندگی علمی در دو سال گذشته بوده است.

 

 

کارهای انجام شده در دانشکده در سال­های 1397-1399

 

هرچند تنگناهای مالی در دو سال گذشته اجازه نداده است آنچه بایسته و شایسته دانشکده علوم­پایه هست، انجام شود، اما با کوشش همکاران و پشتیبانی رئیس دانشگاه و معاون های ریاست در حوزه توسعه مدیریت و پشتیبانی، پژوهش و فناوری، آموزشی و دانشجوئی تلاش شده است تا در حد توان به افزایش چند و چون آموزش و پژوهش و همچنین رفع برخی تنگناها پرداخته شود. برای جلوگیری از کاهش شمار هیئت علمی، جذب همکاران جوان  در دستور کار دانشکده بوده و هست (در این بخش دانشکده نتوانسته به جایگاه دلخواه دست یازد). از جمله کارهای مهم این که دو معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی یکی گردید. کلاس­های گوناگونی برای همکاران هیئت علمی و کارکنان اداره آموزش برگزار شد. به ابتکار آقای دکتر اصغر سیف معاون آموزشی این دانشکده تقویم تفصیلی آموزشی تدوین و پس از تصویب در شورای آموزشی دانشگاه، در همه دانشکده­ها بهره برداری می­شود. با راه اندازی اتاق فکر به پیشنهاد معاون پژوهشی دانشکده، ارتباط با بخش صنعت و خدماتی در سظح استاندر دستور کار دانشکده قرار گرفت. در همین راستا چند سمینار و کارگاه برای صاحبان صنعت استان از سوی معاون آموزشی دانشکده برگزار گردید و صاحبان برخی از صنایع به دانشکده دعوت شدند. بازخورد یکی از این کارها، بازدید همکاران دانشگاهی از کارخانه پایا بسپار آریا (ویسپار) در سال 1398 بود که پس از هماهنگی با دفتر ارتباط با صنعت انجام گرفت. نتیجه آن، اعلام نیاز آن کارخانه به خدمات علمی و فنی برخی از همکاران بوده است. بازسازی و نوسازی بوفه دانشکده، تالارهای کتابخوانی پسران و دختران، بازسازی بخشی از کتابخانه مرکزی، ساماندهی نمازخانه آقایان و خانم ها، تعمیر آزمایشگاه تکتونیک تجربی گروه زمین­شناسی، راه اندازی آزمایشگاه اپتیک گروه فیزیک، رفع مشکل و راه اندازی دوباره دستگاه XRD، راه اندازی دستگاه جذب اتمی گروه زمین­شناسی (در حال راه اندازی است)، آماده شدن دستگاه PCR گروه زیست­شناسی (به زودی راه اندازی می­شود)، از جمله مهم­ترین کارهای انجام شده و یا در حال انجام است. بازآرایی کارکنان دانشکده، گردآوری کارشناسان آموزشی دانشکده در اداره آموزش، راه اندازی سامانه بایگانی آموزش و به سامان شدن پرونده دانشجویان، جمع­آوری رایانه­ها از کلاس­های دانشکده (این کار نقش زیادی در کاهش هزینه نگهداری این رایانه­ها داشته است)، تشویق همکاران به بهره­گیری از رایانه شخصی برای تدریس تاکنون انجام شده است. هرچند بازسازی و نوسازی تالار رایانه­ دانشکده، تالارهای خوراک خوری دختران و پسران، بازسازی تالار آمفی تئاتر و سرویس­های بهداشتی باید در شمار نخستین کارهایی باشند که انجام خواهند شد. در کنار آن افزایش کیفیت رفاهی فضاهای اداری بویژه دفتر کار همکاران، خرید تجهیزات به روز آزمایشگاهی (آموزشی و پژوهشی)، نوسازی و فعال شدن تجهیزات فرسوده باید در دستور کار باشد.

 

 

 

گنبد دانشکده علوم و شیمی - کوه الوند

 

 

 

سایت نرم افزاری دانشکده http:\\siteolum